Professionaliseren van persoonlijke communicatie is belangrijke trend

Lucas StassenIn juni 2013 publiceerde organisatieadviesbureau Berenschot de Communicatie Barometer over de communicatietrends van dit moment. Dat is natuurlijk interessant voor De Nieuwe Communicatie Professional! Daarom vandaag in de chat: Lucas Stassen, senior managing consultant bij Berenschot.

Hier lees je het onderzoek (gratis download in pdf), dan weet je waar we het over hebben ;-)

R: Ha Lucas, je bent online zie ik, welkom! Marije is nog met vakantie, dus je zult het vandaag met mij moeten doen ;-) Kun je korte introductie geven op het waarom en hoe van jullie onderzoek? Is het een jaarlijks terugkerende barometer bijvoorbeeld?

L: Het onderzoek dat we begin dit jaar hebben gedaan (de barometer dus) past in een tweejaarlijkse traditie van dit soort onderzoek door Berenschot. De reden is eenvoudig: we willen met dit soort onderzoeken de vinger aan de pols van de markt houden.

R: Wat vond jij dit jaar de meest opvallende trend of conclusie uit het onderzoek?

L: Dat is toch wel het feit dat de communicatieafdeling enerzijds onder druk staat voor wat betreft zijn legitimiteit (omvang, werkzaamheden, toegevoegde waarde) en anderzijds dat algemeen wordt ingezien dat communicatie (binnen en door) organisaties steeds belangrijker is geworden.

R: Hm, dat is wel een opvallende tegengestelde beweging, toch? Als communicatie steeds belangrijker wordt, waarom staan die afdelingen dan zo onder druk? Blijkt uit het onderzoek hoe dat komt of wat is volgens jou de oorzaak?

L: Dit is inderdaad een paradox. Omdat organisaties dus zien dat communicatie belangrijker is geworden, gaan ze (de top) zich ermee meer bemoeien, en kijken dan wat de afdeling doet (en niet doet), en constateren vervolgens dat het wel wat minder kan, en vooral anders moet. Door het gure economische klimaat wordt er natuurlijk scherper gekeken naar de toegevoegde waarde van de afdeling. Tegelijkertijd vinden er in de buitenwereld diverse verschuivingen plaats (de maatschappelijke trends) die de manier waarop de organisatie met zijn omgeving omgaat direct raken. Dan heb ik het inderdaad over de opkomst van social media en dat soort ontwikkelingen. En hier moet de organisatie natuurlijk wat mee, en dan wordt er vervolgens gekeken naar de communicatieafdeling …

Legitimiteitskruispunt Communicatie

R: Wat is dan de handschoen die de afdeling op moet pakken om de komende jaren wel die toegevoegde waarde te laten zien?

L: De handschoen die moet worden opgepakt is die van het communicatiever maken van de organisatie als geheel. Dat is enerzijds zorgen voor een goede externe, corporate communicatie. Dat blijft te allen tijde noodzakelijk. Maar daarnaast ervoor zorgen dat alle medewerkers van de organisatie, alle professionals, veel meer en vooral beter gaan communiceren met de buitenwereld. Wij noemen dat het professionaliseren van de persoonlijke communicatie oftewel het verbeteren van de professionele persoonlijke communicatie. Uiteindelijk gaat het erom de organisatie communicatiever te maken. En dat kan alleen door je medewerkers communicatiever te maken. Dit geldt overigens niet alleen voor de externe communicatie, maar zeker ook voor de interne communicatie. Medewerkers moeten elkaar ook veel beter weten te vinden door beter met elkaar te communiceren. Delen dus die kennis en die (klant)ervaringen! En dat betekent weer dat de afdeling communicatie zich op een veel inhoudelijkere manier moet gaan bemoeien met de interne organisatie, de cultuur en natuurlijk de manier waarop intern gecommuniceerd wordt.

R:  Haha, dat was een heel verhaal! Prachtige term, dat ‘professionele persoonlijke communicatie’, dat dekt denk ik heel goed de lading. Maar… de organisatie communicatiever maken is iets wat we al een tijdje horen. De vraag is: hoe DOE je dat nu in de praktijk? Kun je daar wat concreter over zijn? Wat betekent dat voor de individuele professional? Welke kennis en vaardigheden heb je (meer) nodig, wat doe je niet meer? Wat betekent het voor teamleiders en managers, hoe ontwikkel je je afdeling met dit gegeven?

L: Dat is inderdaad de hamvraag! Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat de organisatie communicatiever moet worden, etc.  Hoe wij er tegen aan kijken is als volgt. We constateren met elkaar dat communicatie belangrijker is geworden en meer dan ooit cruciaal is om als organisatie te overleven. Tot nut toe werd (de afdeling) communicatie vaak gezien als de belangrijkste bijzaak in het bedrijf. Met alle gevolgen van dien. Collega’s buiten de afdeling wisten of weten nog steeds niet zo goed wat ze aan de afdeling hebben, totdat het te laat is. Wij pleiten ervoor, overigens samen met steeds meer organisaties, dat communicatie vanaf het allereerste begin (dus bijvoorbeeld als medewerkers nieuw binnen komen) serieus onderdeel wordt van het introductieprogramma van nieuwe medewerkers. Maar ook dat het huidige medewerkersbestand via opleiding, training en coaching communicatiebewust wordt gemaakt, en dat ze leren om intern beter kennis te delen en dat ze extern beter [wordt onderbroken door Renata]

R: Sorry, dat ik je onderbreek, maar dat gaat nog steeds over ‘de organisatie’. Wat moeten communicatieprofessionals nu bij de kop gaan pakken? Want niet iedereen is van nature een goede ‘coach’. Of heeft voldoende expertise om op managementniveau vanaf het begin af aan mee te praten…

L: Klopt helemaal. Sommige communicatieadviseurs zullen dit moeiteloos oppakken, maar inderdaad, er zijn er die het liefst de hele dag in een rustig hoekje aan een tekst zitten te schaven. Maar laten we wel wezen, als je een goede communicatieprofessional wilt zijn of worden, dan zul je ook je passie voor het vak  (en daarmee de kneepjes van het vak) moeten gaan delen met anderen. Elke communicatieprofessional, en zeker dncp ;-) zal in zijn of haar carrièrepad er naar moeten streven om ook anderen (in meer of mindere) mate de kunst van het communiceren bij te brengen. De uitdaging is om anderen te helpen zichzelf te kunnen helpen en daarmee de communicatie van de gehele organisatie, van alle medewerkers op een hoger plan te brengen.

R: Ik vind het wel interessant om op een later moment (ook samen met anderen) eens te kijken wat je daarvoor dan in huis moet hebben of halen ;-) Andere vraag: jullie hebben een aantal bijeenkomsten georganiseerd om dit onderzoek te presenteren en met vakgenoten te bespreken. Helaas kon ik er niet bij zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe er gereageerd is. Herkenden mensen de trends, wat zijn volgens hen de belangrijkste uitdagingen of problemen?

L: Men herkende de trends zeker en ook de daarmee gepaard gaande uitdagingen, zoals de eerder geschetste paradox. Maar men heeft inderdaad moeite met de vertaling naar een concrete richting, naar concrete acties. Het heeft natuurlijk te maken met het bekende loslaten van het oude vertrouwde, en het inslaan van nieuwe wegen. Want vergis je niet, de meeste communicatiemanagers hebben een opdracht te doen, terwijl ze moeten snijden in hun kosten, hun medewerkers moeten motiveren en managen enzovoorts. En nu zouden ze ook nog eens nadrukkelijker moeten gaan inzetten op een nieuwe koers zoals ik hierboven schets? Het is een spagaat voor velen, maar je merkt dat ze er wel warm voor lopen !

R: Dat is in ieder geval goed om te horen :-) En een mooi bruggetje om onze chat af te ronden met een vraag aan onze #dncp-community. Wat zou jij willen voorleggen?

L: Even denken ;-)  ..

R: Dat mag ;-)

L: Ik zou graag reactie willen op de volgende stelling:
“De Nieuwe Communicatie Professional (#dncp) moet zich meer gaan bezighouden met het inspireren en faciliteren van niet-communicatiecollega’s op het vakgebied van communicatie.”

R: Is er nog iets dat je kwijt wilt over het onderzoek of aan #dncp?
L: Ik vind het wel goed zo. Best vermoeiend zo snel denken en tikken :-) haha

R:  Ja, haha, moet je ons samen live meemaken, dat is pas vermoeiend! ;-) Super bedankt voor je bijdrage, ik ben heel benieuwd naar de reacties en input op jullie onderzoek. Dank voor het delen en we ‘spreken’ je vast snel weer hier!

L: OK ! idem.

3 reacties op “Professionaliseren van persoonlijke communicatie is belangrijke trend

  1. Wat een fijne chat om mijn eerste werkdag mee af te sluiten :) Dank je wel, Lucas (en Renata natuurlijk)! Ik krijg meteen ontzettend veel zin om weer aan de slag te gaan met dncp!

  2. Pingback: Edwin van de Haar pleit voor onderhoud van het oude | De nieuwe communicatieprofessional

  3. Pingback: Paradoxen en dilemma’s | De nieuwe communicatieprofessional