@jojanneke over haar unieke Leergang Online Communicatie

Jojanneke van den Bosch is een Nieuwe Communicatieprofessional avant la lettre. Een gedreven vakvrouw, online sinds 1994, blogger sinds 2002 en op Twitter sinds 2007. Ze investeerde ongelooflijk veel tijd en kennis in de Leergang Online Communicatie & Social Media, die alweer de vijfde editie tegemoet gaan. Daar zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar!

Jojanneke van den BoschNet als wij houdt Jojanneke wel van een stevige mening. En de eerste die tijdens het interview over tafel gaat is het antwoord op de vraag waarom de leergang er moest komen. Jojanneke: “Het communicatieonderwijs sluit nog niet aan bij de huidige beroepspraktijk. Ons vakgebied loopt qua online kennis achter en daardoor zijn communicatieadviseurs te vaak een niet-volwaardige gesprekspartner. Als je niet bereid bent daar iets aan te doen, dan verzaak je in je vak.” En dan verontschuldigend: “Daar ben ik wel streng in, hoor”.

Maar waarom zorgen communicatieprofessionals dan niet dat ze bijgeschoold worden? “Het is gewoon moeilijk om je open te stellen voor iets waarvan je weinig weet. Het gaat ook niet om additionele kennis, een training die je er even bij doet om je kennis of vaardigheden te updaten. Online communicatie en social media hebben implicaties op alle facetten van het vakgebied. Het vergt moed om je in alle kwetsbaarheid daarvoor open te stellen, terwijl je je al jaren ‘bewezen’ hebt.”

Vanuit de passie voor haar vak ontwikkelde Jojanneke de Leergang Online Communicatie & Social Media. Een uniek traject dat ongeveer 3 maanden duurt, waarbij een fors pakket e-learning wordt afgewisseld met enkele vier ‘in real life’ events. De leergang is bedoeld voor communicatieprofessionals met enkele jaren ervaring als adviseur, die heel graag met dit onderwerp aan de slag willen en er daarom ook voldoende tijd voor vrij maken.

Want pittig is de training volgens Jojanneke wel: “Anno 2012 moet je verder kijken dan het kanaal. In de praktijk wordt te weinig gekeken naar de bedrijfsvisie en de vertaling daarvan in een online visie. Dit onderdeel zit dan ook stevig verankerd in de leergang. Maar voor de deelnemers zijn de ‘knagende vragen’ die ik daarover stel best een pittige hobbel om te nemen. Maar toch is dat nodig omdat in mijn visie de online instrumenten de vier basispijlers van een organisatie dienen en dus impact op alles hebben:

  • externe communicatie & branding;
  • projectcommunicatie, innovatie en productverbetering;
  • interne communicatie & bedrijfsprocessen;
  • samenwerking & kennisborging.”

Leergang Online Communicatie & Social MediaDe leergang is tot nu toe door 38 communicatieprofessionals gevolgd. Wat hebben zij vooral geleerd? Jojanneke: “Ze hebben meer strategisch naar online communicatie leren kijken. Ook geven ze aan dat het meer voeten in de aarde heeft dan ze ooit hadden kunnen denken. En wat ik heel leuk vind om te horen dat mensen creatiever zijn dan ze zelf dachten. Ik daag ze tijdens de leergang ook uit om een creatieve vertaling te maken van hun online doelstellingen. Daar hebben ze namelijk ook profijt van in hun rol als opdrachtgever richting een extern bureau. Dan laten ze zich niet meer afschepen met een middle of the road oplossing. Daarbij doen cursisten praktische ervaring op in het gebruik van online tools – en vooral het slimmer selecteren ervan, en ervaren zélf de lol ervan. En met hagel schieten is er niet meer bij.”

Wat is de ambitie van Jojanneke voor de vijfde editie van de leergang die in het najaar van 2012 start? “Ik hoop op een mooie groep mensen die, net zoals in de laatste editie, naar elkaar groeit en in alle diversiteit elkaars kwaliteiten naar boven halen. Zelf wil ik graag dat de lol er nog meer af gaat spatten, ga ik meer interviews met andere professionals aanbieden en flink energie steken in de een community van alumni. Want ook na de leergang is het belangrijk elkaar op de hoogte te blijven houden van nieuwe ontwikkelingen.”

Wil je meer weten over de leergang? Kijk dan op de website van Eos Online communicatie en volg @onlinecomm op Twitter.

Reacties zijn gesloten.