De nieuwe communicatieprofessional #dncp in 2014

Doe je mee met #dncp?We hebben onlangs een dag de tijd genomen om na te denken wat we met ons initiatief De nieuwe communicatieprofessional (#dncp) in 2014 willen. We waren het al snel roerend eens: leren, leren en nog eens leren. Ons vak is in beweging en dat is uitdagend, inspirerend en leuk (vinden wij dan). Er zijn twee thema’s die er voor ons uitspringen en dat zijn:

  • van zenden naar (echt) luisteren
  • de communicatieve organisatie

We gaan rond deze thema’s (desk-)research doen, experts interviewen en met elkaar chatten. De resultaten delen we online, maar we gaan ook vier bijeenkomsten organiseren! Je bent heel erg welkom om met ons mee te denken, discussiëren en vooral te DOEN!

Waarom deze twee thema’s?

In trendstudies worden deze twee thema’s voortdurend aangehaald, maar we horen nog te weinig wat ze concreet betekenen voor onze dagelijkse praktijk. Daar willen we graag (met jullie hulp) een slag in maken!

We beginnen met ‘van zenden naar (echt) luisteren’

We zijn een kleine twee jaar geleden met #dncp begonnen als een zoektocht naar de impact van online en social media op ons vak. En de grap is natuurlijk dat het niet de opkomst van die media zelf is die de verandering teweeg heeft gebracht, maar het effect daarvan. Zoals Betteke van Ruler in CommunicatieNU stelt over de trend ‘Van offline naar online’:

“Stakeholders praten zelf en willen graag worden gehoord. Als het meezit richten ze zich op de organisatie zelf, als het tegenzit op de gehele buitenwereld. Bovendien is niet meer duidelijk wie stakeholder is. […] Organisaties zullen dus veel meer moeten gaan luisteren. Trendwatchers zeggen wel dat het van 90 procent zenden moet gaan naar 80 procent luisteren […].”

Wij zijn nieuwsgierig hoe dat luisteren eigenlijk moet, wat dat oplevert en wat de rol van de communicatieprofessional hierbij is. Het lijkt ons ook een noodzakelijke opstap naar ‘de communicatieve organisatie’. Want ECHT luisteren betekent dat je bereid bent iets te doen met wat je hoort. Beide thema’s zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

En gaan daarna door met ‘de communicatieve organisatie’

Deze trend hebben we afgelopen jaar heel veel gehoord. Geen wonder, want door de toegenomen transparantie wordt het steeds belangrijker hoe een organisatie presteert. En goed presteren voor burgers of klanten kan alleen als je goed luistert (!). Communicatief zijn dus.

Maar ook de toename en laagdrempeligheid van online en social media spelen een rol. De communicatie-afdeling is definitief het monopolie op de middelen kwijt. Iedereen in de organisatie kan communiceren. Als een medewerker geen mooie website mag maken van de corporate afdeling Communicatie, dan begint hij of zij gewoon een LinkedIn-groep of iets dergelijks.

Het is niet voor niks dat Van Ruler over deze trend zegt:
“Het communicatievak zal daarmee veranderen van regisseurs van de eigen productie naar de ondersteuning van de communicatie van anderen.”

Dat is nogal wat! Je voelt aan dat deze trend enorme impact heeft op onze dagelijkse praktijk en de functioneren van de communicatie-afdeling. Wij zijn heel erg benieuwd hoeveel verder dit gaat dan ‘het coachen en trainen’ van medewerkers en het ‘opstellen van richtlijnen’. En natuurlijk welke praktijkervaringen jij al kunt delen?!

Wat gaan we concreet en op korte termijn doen?

  • We zijn inmiddels begonnen met een desk-research naar verschillende vormen van luisteren en de toepasbaarheid daarvan op organisaties. Heb je een leestip? Laat het ons weten!
  • We gaan kijken hoe je de stap van (online) monitoren naar luisteren maakt. Heb jij of heeft jouw organisatie daar al echt ervaring mee? We horen graag aansprekende voorbeelden!
  • We willen diverse experts spreken over dit thema. Wie mag volgens jou niet ontbreken? (Enne… met Corine Jansen hebben we binnenkort natuurlijk al een afspraak!)
  • De eerste #dncp-bijeenkomst is op 17 april 2014. We vertellen dan graag wat wij geleerd hebben en horen graag wat jullie hebben geleerd of nog willen leren. Schrijf je nu alvast in, er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!

Zet deze data alvast in je agenda!

Een lang gekoesterde wens en dit jaar komt het ervan. We hebben vier data geprikt om elkaar te ontmoeten en kennis en ervaringen te delen. De bijeenkomsten zijn in De Nieuwe Energie in Leiden van 14.30 – 16.30 uur met borrel na. Noteer deze data alvast in je agenda. Direct inschrijven kan ook!

  • 17 april 2014
  • 19 juni 2014
  • 18 september 2014
  • 11 december 2014

Voetnoot: #dncp: commercieel of niet?

We hebben ook even stil gestaan bij hoe we qua organisatievorm verder willen met #dncp. We werken allebei als zelfstandig professionals en #dncp is geen bedrijf (in tegenstelling tot wat sommige mensen denken). Dat willen we graag zo houden! We zien #dncp als de ‘R&D-afdeling’ voor ons eigen werk (voor Marije is dat overheidsparticipatie en voor Renata is dat online overheidscommunicatie). Dat geeft ons alle vrijheid de ontwikkelingen in ons vak te onderzoeken zoals wij dat willen. En natuurlijk te delen met julie en te leren van jullie!

Dat wil niet zeggen dat we nooit iets commercieels doen. Je kunt ons inhuren (samen of apart). Voor een inspiratiesessie voor je afdeling. Of coaching bij de transformatie van je afdeling. Of in opdracht onderzoek te doen naar (aspecten van) de nieuwe communicatieprofessional. We steken met alle liefde veel (onbetaalde) tijd in #dncp. Maar voor het toepassen van onze (specifieke) kennis worden we wel graag betaald. Want ook bij ons moet de schoorsteen gewoon roken ;-)

Meer weten? Neem gerust contact met een van ons op!

2 reacties op “De nieuwe communicatieprofessional #dncp in 2014

  1. Hoi Renata en Marije,

    Interessante trends, en ben heel benieuwd naar de uitkomsten ervan! Ik kwam vanochtend een onderzoek van Sprout tegen over sociale media als aanjager van merkinteractie. Wat een opvallende conclusie was, en die is bij beide trends relevant, is dat merken juist het laatste kwartaal meer moeite hebben om te reageren via twitter en facebook op hun klanten, dat het dus een neerwaartse trend is; ze lijken het niet meer goed aan te kunnen. Dat zie je terug in deze infographic, en onderaan staat een link naar het hele onderzoeksrapport: http://www.marketingtribune.nl/content/nieuws/2014/01/twitter-betere-aanjager-van-merkinteractie-dan-facebook/index.xml

    Hopelijk hebben jullie er iets aan!

    Groeten, Suzanne

  2. Ik loop al heel wat jaartjes mee, ben in 1980 begonnen met werken ;-) In die tijd was ik ‘gewoon’ marketeer die voor mijn producten ook de communicatie deed. De secretaresse van de directeur verzorgde de interne communicatie en organisatie van kleinere evenementen. Daarna is communicatie als aparte discipline opgekomen. Het gekke is dat juist die professionalisering van het vak contraproductief lijkt te zijn geworden, als het om juist deze onderwerpen gaat. In de 80-er jaren was het gedachtegoed van #dncp heel gewoon. Wat mij interessant lijkt is om te kijken wat we daarvan kunnen leren. The future is back?